mandag 2. februar 2009

Det store spørsmålet i vår tid


Naturgass er en global ressurs som kan foredles til drivstoff. Oljenasjonen Norge har store forekomster av naturgass, noe som åpner for muligheter innen alternative drivstoff.


Det er på det rene at tiden med enkel tilgang på billig energi er over. Noe en ikke skulle tro når en i dag ser hva et fat råolje koster. Det tok verden 125 år å forbruke den første billionen fat olje, vi trenger kun 3o år på å forbruke den neste. Når verden våkner opp etter finanskrisen vil tilgangen på billig energi bli vår neste store krise. De valg vi gjør nå og de nærmeste årene vil avgjøre hvordan vi løser fremtidens energibehov.

Transportsektoren står for 60 prosent av de 85-86 millioner fat olje som konsumeres daglig på verdensbasis. En bekymring i denne sammenheng er tidspunktet for når verdens forbruk av olje overstiger det som er mulig å produsere, men først og fremst passerer det punktet hvor tilgangen til billig energi ikke er en selvfølge. Estimater fra IEA indikerer at denne situasjonen kan inntreffe innen fem år. Konsekvensen kan bli ytterligere prisstigning på olje, som i en lengre periode har lå over 140 dollar fatet, med konsekvenser for verdensøkonomien og verdens ressursfordeling. Var det oljeprisen som egentlig utløste finanskrise?

Regional og global avhengighet av olje og følsomhet for prognoser i etterspørsel er i fokus på både kort og lang sikt. Konvertering av gass til konkurransedyktige drivstoff vil kunne bidra til å avhjelpe denne situasjonen. Vi må finne måter å utnytte våre olje- og gassressurser effektivt, noe som gir oss mer tid til å utvikle nye og bærekraftige energiløsninger.

På veien mot et bærekraftig biodrivstoff eller andre klimanøytrale løsninger, vil naturgass være en ressursbase godt kvalifisert for å være en av mange muligheter i et enormt marked med plass til flere løsninger. Naturgass finnes lett tilgjengelig i store mengder, også her i Norge.

Fungerer i dagens infrastruktur
Det unike med naturgassen er at den med dagens teknologi kan foredles til drivstoff, for eksempel diesel. Prosessen hvor naturgass konverteres til diesel kalles GTL (Gas To Liquids), Norge har tilgang på denne teknologien. Naturgassdieselen går direkte inn i den eksisterende verdikjeden uten at konsumentene vil merke annen forskjell enn at partikkelutslippet går ned og dermed den lokale forurensingen.

Metanolen har mange av de samme fordelene, og kan enten blandes inn i bensin sammen med etanol i ulike styrkeforhold, eller videreforedles til bensin. Metanol, etanol eller diesel framstilt fra norsk biomasse kan på sikt representere et viktig bidrag i klimakampen. CO2 fanget fra prosessene kan føres tilbake til de kjemiske prosessene ved fremstilling av metanol eller diesel, eller inngå som råstoff i andre lokale industriprosesser. Ved slike løsninger inngår CO2 i lukkede kretsløp. Så vel utslipp av CO2, sot, partikler og NOx vil reduseres. CO2-utslippet fra en metanoldrevet bil er ikke større enn fra dagens hybridbiler.

Det er også viktig å tenke på at den løsningen vi velger for å avlaste oljen bør kunne implementeres direkte i dagens infrastruktur. Kostnadene forbundet med utbygging av ny infrastruktur i form av distribusjonsapparat og nye kjøretøy er enorme og prosessen tidkrevende. Dette er en stor utfordring i Norge og enda større på verdensbasis. Introduksjon av drivstofftyper som krever store infrastrukturkostnader kan ende opp som feilinvesteringer. Det er også viktig at bransjen som helhet har tro på en løsning for at den skal få gjennomslag, dette inkluderer også bilindustrien.

Framvekst av bærekraftige alternativer til olje tar lang tid, mens drivstoff fra naturgass vil kunne representere en løsning både på kort og lang sikt.

En fornuftig utvikling vil være å først bevege seg mot klimanøytrale løsninger hvor en har infrastrukturutfordring som kan løses med akseptable investeringer. Vårt utgangspunkt er videre at de alternativer vi prioriterer må bygge på en bærekraftig ressursbase

Global knapphet på ressurser og høye priser tilsier at sjansene er gode for å finne et økonomisk potensial for innføring av drivstoff basert på naturgass, som et tilskudd til dagens drivstoffløsninger.

Bra for norsk økonomi
Norge har et godt utgangspunkt for å utvikles videre som miljø- og energinasjon basert på naturgass. Råstofftilgjengelighet er svært viktig for fremtidens energiløsninger. For de drivstoff som får langsiktig gjennomslag, vil kommersielle aktører ønske kontroll på hele verdikjeden. Foredling av naturgass til dette formål gir stor avkastning på våre petroleumsressurser samtidig som vi får et større fokus i våre energi- og miljøsatsinger.