tirsdag 10. februar 2009

Bilindustrien i krise


-Å komme sammen er begynnelsen. Å holde sammen er fremskritt. Å arbeide sammen er suksess (Henry Ford). Hva passer vel bedre på utfordringene verdens bilindustri står overfor, enn nettopp dette sitatet av bilens far Henry Ford.


Verdens bilindustri står i dag overfor store utfordringer som truer hele verdikjeden, fra produsenten til bilselgeren på hjørnet. Forbrukeren frykter for sin egen økonomi og utsetter bilkjøpet, firmaer utsetter kjøp av nye firmabilder og leiebilfirmaene venter med fornyelse av bilparken. Konsekvensen er kraftig fall i nybilsalget, noe som har fått dramatiske konsekvenser over hele verden. Hvorfor det, jo fordi bilindustrien er en av de mest globaliserte industrier vi har, sammen med flyindustrien. Markedet er globalt, ingen i verdikjeden sitter med varelager, utvikling av deler kan like gjerne skje på Raufoss som i Tokyo, og utviklingen av nye modeller skjer løpende.

Når bilmarkedet nå har kollapset, ser vi at dette får store konsekvenser for hele verdikjeden. Når salget av nye personbiler i Sverige sank med 45 prosent i desember i fjor, sammenlignet med samme måned i 2007 (VG), får dette konsekvenser for mange. Hvorfor får svikten i bilslaget så store konsekvenser?

Noe av forklaringen er at for eksempel Volvo kjøper bildeler fra produsenter. Disse er valgt ut som underleverandør etter lange og krevende prosesser. Hver bildel er utviklet over flere år av bildelprodusenten, ofte skreddersydd til en bilmodell. Bildelprodusentene har også utviklet svært avanserte produksjonslinjer, som det tar flere år å optimalisere. Bildelprodusenten er så helt avhengig av at bilprodusenten får solgt bilen. Enkelt forklart, -delen blir ikke bestilt før kunden har bestilt bilen. Når markedet svikter starter "dominobrikkene" å falle ganske umiddelbart.

Krisen i bilindustrien har også forgreninger inn i shipping, biltransport foregår i hovedsak med skip. Skipene er spesialdesignet for å kunne frakte et stort antall biler, flere tusen i et og samme skip. De siste årene er det bygget opp en stor flåte av slike skip, noe som har bidratt til stor aktivitet på skipsverft over hele verden. Dette har blant annet bidratt til stor aktivitet i verftsindustrien i Asia. Norge har med sine svært avanserte skipsutstyrsprodusenter, og skipsdesignere deltatt i en rekke skipsprosjekter globalt.

Når bilsalget nå stuper og importhavnene flommer over av nye biler, får dette store og umiddelbare konsekvenser for biltransportøren og verftsindustrien over hele verden. Det skal store snuopperasjoner til for å kunne snu denne negative utviklingen, her er det ikke nok med en krisepakke.

-Etter den nedturen vi nå opplever vil salget skyte fart igjen, som det har gjort etter hver nedtur i bilbransjens histories, sier konsernsjef i Kongsberg Automotive Olav Volldal. Følger vi Henry Fords råd, får Olav Volldal rett.