torsdag 12. februar 2009

Norsk støperiindustri utfordres


Norsk støperiindustri møttes til FoU-seminar 11. og 12. februar. En av de påmeldte bedriftene eksisterer ikke lenger.


Norsk støperiindustri har en lang og spennende historie, og noen av dagens bedrifter har en historie som kan føres langt tilbake i tid. Som for eksempel Ulefoss Jernverk som fortsatt har en liten produksjon av vedovnen Ulefos nr. 179. I norsk industridesignhistorie er den blant de eldste produktene som ennå lages. Ovnen ble formgitt av en treskjærer i 1766. Men det finnes nyere støperier som Fibo i Holmestrand. En bedrift med helautomatiske produksjonslinjer hvor 90 prosent av omsetningen går til den internasjonale bilindustrien, med kjente bilprodusenter som Scania, Jaguar, Aston Martin, SAAB og Ford i kundeporteføljen. "Et lite, norsk eventyr" skriver bedriften på sin hjemmeside om utviklingen de siste årene.

Norsk støperiindustri har mange bragder å vise til oppgjennom historien og var en foregangsindustri i Norge på 1800 tallet. Fabrikkeier Ernst Poleszynski født i Wien hadde den aller fremste støperikunnskap da han startet opp i Drammens Jernstøperi i 1894. Hans tid i norsk støperiindustri brakte industrien et svært anerkjent rykte langt utover våre landegrenser. Han startet Kristiania Kunst- & Metalstøperi som påtok seg store kunstneriske oppgaver. Dette ga bedriften stor anerkjennelse både nasjonalt og internasjonalt. Bedriften har blant annet utført støpingen av Abelmonumentet til Vigeland og Vigelandsfontenen i Vigelandsparken som den gang ble sett på som en støperiteknisk bragd. Bedriftene ble da også tildelt æresbevisning og gullmedalje ved verdensutstillingen i Rio de Janeiro i 1923. Poleszynski var også tidlig ute med å støpe i aluminium, og med sine kjøkkenredskaper i aluminium ble bedriften banebrytende innen aluminiumstøping.

Det er et langt sprang fra Kristiania Kunst- & Metalstøperi til Fundo Wheels i Høyanger. Bedriftene har lenge vært et ledende aluminiumstøperi, og er kjent for sine moderne og stilfulle bilfelger. Bedriften har vært en svært viktig pådriver innen forskning og utvikling i norsk aluminiumstøping. Fundo Wheels utviklet og produserte støpte aluminiumsfelger til den europeiske bilindustrien. De har med sin kunnskap oppnådd anerkjennelse for sine produkter, og ikke minst levert til kunder som Volvo, Saab, Audi, VW og BMW. Bedriften sto også foran et gjennombrudd innen utvikling av felger tilpasset nye krav til vektreduksjon. Det produktet Fundo Wheels var i ferd med å lansere, ville vært en støperiteknisk bragd selv Poleszynski ville vært begeistret over.

Som de aller fleste har fått med seg, har finanskrisen rammet bilindustrien svært tungt. En rekke bilprodusenter har opplevd markedssvikt som en ikke har sett maken til tidligere, dette har også rammet leverandørindustrien hard.

Fundo Wheels skulle på dagens FoU-seminar holde et innlegg om støperisimulering, et prosjekt som er gjennomført med nasjonale og internasjonale forskningsmiljøer. Prosjektet har oppnådd svært interessante resultater, og som er med på å flytte forskningsfronten innen aluminiumstøping. Men foredragsholderen uteble og følgende kunne leses på bedriftens nettside i dag:

"Fundo Wheels ble slått konkurs 12/1-2009. Frem til 12/2-2009 er det drift i konkursboets regi. Etter 12/2 er det full driftsstopp".

I Høyanger-området er dette en svært alvorlig situasjon, som rammer mange ansatte i bedriften og underleverandører, så mye som 500 arbeidsplasser kan forsvinne (VG). Konkursen i Fundo Wheels har samme effekt på lokalsamfunnet som om en bedrift i Oslo med 17 000 ansatte skulle gått konkurs, dersom en sammenligner antallet innbyggere i Oslo og Høyangersamfunnet.

CT Farsund er også en av Norges fremste aluminiumstøperier. CT Farsund og Fundo Wheels står (sto) for vel 80 prosent av den samlede produksjonen av støpte aluminiumprodukter i Norge. Begge bedriftene er konkurs, en katastrofe for det norske støperimiljøet, for det støperitekniskemiljøet i Norge og for alle de som nå står uten jobb i disse lokalsamfunnene.